För er som inte vet vad Baltic Dry Index rekommenderas denna wikipedia-länk!
BDY fortsätter att klättra uppÃ¥t i en ganska häpnadsväckande takt givet allt vi ser runtomkring oss just nu. Man talar om statsbankrutter, konkursbanker, recessioner etc etc… ändÃ¥ tycks index tuffa pÃ¥ uppÃ¥t, och det i beskedlig takt.
Skulle den gamla devisen stå sig: Börsen vänder före den reala ekonomin och BDY vänder före börsen, så är det alltså just nu superläge att köpa aktier.
Den som lever fÃ¥r väl se…
Mattias said:
Harper-Petersen-index ska enligt wikipediasidan för BDI vara en motsvarande indikator för containertrafiken. Detta index är nedåtgående. Det kan vara bra att hålla koll på båda dessa index. de borde gå upp båda två vid konjunkturuppgång. Det är dock möjligt att de rör sig lite i otakt, tex att Harper bottnar några månader efter BDI.
http://www.harperpetersen.com/harpex/harpexRH.do?timePeriod=Months3&&dataType=Harpex&floatLeft=None&floatRight=None
Nils said:
Tack för uppmärksamheten. Harper-Petersen-index, som jag tolkar det, är ett index som mäter transportaktiviteten på sällanköpsvaror (i alla fall mer förädlade produkter) i högre grad än BDI som framförallt mäter råmaterialtransporter, alltså oftast icke-förädlade produkter. Det skulle vara fullt logiskt i så fall att BDI vänder före HPI eftersom råmaterialet kommer före sällanköpsvaror i en konjunkturcykel. Jag gjorde en snabb ögonmåttning mot HPI och tycker mig se att detta index följer den reala ekonomin, eller snarare börsen, alltså ca 6-12 månader före den reala ekonomin, väldigt väl. Det intressanta här är alltså att BDI i detta resonemang mycket riktigt skall vända före HPI och att HPI bör följa ca 6 månader efter BDI. Eftersom börsen rört sig sidledes ett par veckor skulle jag förvänta mig att även HPI rörst sig sidledes, men här uppvisar kurvan alltså fortfarande en starkt fallande trend. En möjlig förklaring till detta kan vara att börsen och den reala ekonomin börjar se en antydan till botten, medan den kommande lågkonjunkturen lär få följen av att vi eventuellt konsumerar färre förädlade och importerade varor. I detta resonemang skall alltså HPI falla medan börsen bottnat, vilket vi också ser. Dock skulle jag också förvänta mig att HPI planar ut ganska snart för att sedan ligga på en ganska låg nivå under en tid. Allt detta medan BDI fortsätter att stiga.
Att BDI stiger kan vara ett tecken på att länders satsning på infrastruktur är mindre elastisk än efterfrågan på importerade varor. Kanske börjar marknaden redan nu prisa in att det blir än fler satsningar på just infrastruktur. Det kanske rent av är något man börjat förvänta sig i takt med att lågkonjunkturerna närmar sig. USA har ju redan aviserat satsningar på detta område i och med Obamas arbetsplan.
Summa summarum skulle jag påstå att HPI kommer att följa den reala ekonomin i betydligt större utsträckning än BDI. BDI kommer att ligga före börsen eller åtminstone jäms med, aldrig efter. Därför skulle jag snarare kika på BDI för att få en hint om huruvida börsen bottnat och är på väg att vända.
I vilket fall som helst tackar jag för uppmärksammandet av detta index. Jag kommer att hålla ögonen på det framöver.
Mattias said:
Tack för svar. Jag tänker i ungefär samma banor som du. Fast jag var lite för slö för att utveckla mitt resonemang i tidigare inlägg. BDI bör vända upp innan det syns på indikatorerna för den reala ekonomins utveckling (BNP), medan HPI bör vara mer korrelerad med BNP, eller kanske något före.
Det som kan krÃ¥ngla till bilden lite är fartygsflottans utveckling. Om jag förstÃ¥tt sÃ¥ finns det stor överkapacitet – som byggdes upp under högkonjunkturen – i Ã¥tminstone bulktrafiken, vilket nu har sänkt BDI till väldigt lÃ¥ga nivÃ¥er. SÃ¥ tidigare nivÃ¥er pÃ¥ BDI kanske inte kommer att nÃ¥s pÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r, om ens nÃ¥gonsin
Nils said:
Jag tänker exakt likadant. Jag tycker man kan dra den slutsatsen också då man ser historiken över BDI som inte alls kom i närheten av tidigare nivåer trots att vi haft en snurrande ekonomi i ett par år på sistone. Kanske är de spikar vi ser de nya “normala” nivåerna.
Pista said:
Vad har BDI för värde just nu, och hur mycket har det stigit senaste veckorna?
Nils said:
Hej, sorry att jag inte bifogade länken. Den fanns med i ett eller två inlägg längre ner på bloggen. Här kommer den i alla fall. Det framgår rätt tydligt att BDI föll markant före börsen, samt att den skvalpat på låga nivåer en längre tid nu, för att slutligen vända uppåt ganska kraftigt. Jag låter er själva göra era tolkningar, men någon form av substans borde det i alla fall finnas i detta och kanske kan det vara något att inkludera i ett beslutsunderlag för hur man tänker agera.
http://www.bloomberg.com/apps/quote?ticker=BDIY:IND
Pista said:
Tack för linken.
Ska man köpa i sÃ¥ fall A.P. Møller – Mærsk aktier? Om conatinerfrakten visar ingen nedgÃ¥ng, dÃ¥ vinsterna ska stanna minst pÃ¥ samma nivÃ¥, eller hur?
Enligt deras pressmedelande pÃ¥ 17. aug.: “Vidare upprepar bolaget sin prognos för den globala efterfrÃ¥gan inom containerfrakt kommer att öka med 6-8% 2011.”
Aktien har tappat ung. 34% sedan årskiftet.
Nils said:
Jag har inte analyserat AP Möller Maersk, men jag vet att Lundaluppen både analyserat dem och har dem i sin portfölj. För mig känns det som ett rätt långsiktigt och defensivt köp vilket kan vara helt rätt i dessa tider.