När det kommer till Volvo finns det flera saker jag gillar med bolaget, men jag håller med dig om att vinsterna ligger i nivå med historiskt höga nivåer. Detta är dock, enligt min mening, något man absolut inte skall fästa ALL uppmärksamhet på då det finns flera bra förklaringar. Innan finanskrisen gjorde Volvo rekordresultat. Dessa nivåer har inte synts till igen förrän nu, då nivåerna till och med har förbättrats. Men kikar man på leveranserna så ser man att Volvo i dag klarar av att tjäna mer trots att man levererar färre lastbilar. Detta ger oss ytterligare fördelar med bolaget i dag då det dels säger oss att marginalerna har höjts, men inte på grund av priset, utan effektivisering i produktionen. Dessutom är det tillväxtländerna som drar stora delar av Volvo i dag (innan krisen var det definitivt USA och Europa som gick bäst). Volvo får i dag ca 10% av intäkterna man hade i Sydeuropa innan krisen, ändå klarar man sig bra genom att man lyckats kompensera från andra marknader.

Vidare har Volvo en bredare bas än traditionella lastbilstillverkare i och med att man har Volvo Construction Equipment som i dag bidrar till stora delar av vinsterna. Detta ter sig naturligt då bygg, gruv och infrastruktursektorerna har gynnats de senaste åren.
Jämför man med Swedbank som var min favoritaktie länge, och som jag hade en riktkurs på ca 135 kr (sett till post-finanskris-tid) så tyckte jag att tillväxtutsikterna för Swedbank var sämre än för Volvo, vilket går hand i hand med min syn på hur bankaktier ska vara, dvs stabila, tråkiga kassakossor som levererar i alla tider. Volvo å sin sida har möjligheter att expandera i takt med tillväxtländerna. Tror man att bygg-sektorn kommer att gå bra i dessa regioner så kan Volvo vara ett bra bet, och  det är precis vad jag tror. Det räcker med att alla Kineser skall höja sin levnadsstandard en liten liten bit för att det skall finnas enorm potential för Volvo.
Den senaste tiden har det rasat in positiva nyheter för Volvo och jag är ganska säker på att vi kommer att se nya ATH-kurser för bolaget så snart även denna kris bedarrat. Men det lär väl dröja lite längre nu än jag först trodde.
Dessutom ska man förstås också komma ihåg att Volvo är extremt konjunkturkänsligt och därför tar mycket stryk på börsen just nu i den allmäna konjunkturoro som råder. Men för den som är långsiktig är 75 kr för en aktie som kommer att leverera över 12 kr/aktie i vinst redan i år och kanske har potential att nå över 20 kr/aktie inom några år inte speciellt dyrt. (Om konjunkturen viker de kommande åren kommer Volvo kanske inte att leverarea 12 kr/aktie i vinst, men jag tror å andra sidan inte att vinsten kommer att halveras, vilket marknaden redan verkar ha prisat in. Oavsett när uppvärderingen kommer så kommer det gå fort när den väl gör det.
Med tiden kanske jag kan sätta ihop en bättre analys av bolaget.