Jag har idag viktat om en mindre post från LUMI till förmån för Swdbank. I mina ögon kan det finnas ett visst motiverat fall på metallaktierna då investerare är oroliga för att Kinas efterfrågan skall komma att minska (förmodligen överdriven, men ändå). På kort sikt kan det göra att metallaktierna inte utvecklas så starkt som jag själv inbillar mig att Swedbank kommer att göra fram till rapporten och strax därefter. Den utveckling vi sett för Swedbank på sistone är klart sämre än t.ex. Boliden och LUMI varför jag väljer att vikta om lite, dock högst tillfälligt. Swedbank rapporterar den 9:e februari och LUMI en dryg vecka senare. Med lite tur hinner Swedbank stiga redan innan rapport och jag hinner köpa tillbaka.
Jag tror nog att Lukas Lundin’s utförsäljningar, även om det är små försöljningar han gjort, kan sätta lite huvudbry i sparana och det kommer säkert utnyttjas av investerarna någon gång. Men dessa omviktningar är inte enbart av godo. Så fort jag gjort en förändring i innehavet märkar jag hur jag blir lite nervös för att det t.ex. ska komma positiva nyheter om Tenke som skulle kunna skicka upp kursen rejält. Nej, korta affärer är egentligen inget jag bör syssla med.
Per said:
Hej!
Tack för en bra blogg.
Vad tror du om Autoliv fram till Rapport?
Mvh Per
Nils Sjöholm said:
Hej Per, och tack för uppskattandet av bloggen,
Jag brukar vara väldigt försiktig med rekommendationer för bolag som jag inte kan, och i ärlighetens namn är det ju 99,9% av alla bolag. Autoliv faller tyvärr innanför ramarna för de bolag jag inte aktivt följer, däremot följer jag ju utvecklingen på fordonsmarknaden och jag följer kontinuerligt bolagets kursutveckling. Det man däremot kan säga om Autoliv är ju att det är smått avhängigt av hur fordonsindustrin utvecklar sig i framtiden. Ser man på kort sikt är det förstås väldigt svårt att sia om något, utan frågan man bör ställa sig är på hur lång tid du gör din investering och vad du själv tror om fordonsbranschen?
Min egen syn är att fordon alltid kommer att behövas och det kommer att finnas bilar i många år framöver. Den explosion av bilförsäljning som vi sett i Kina hittills är nog bara början på vad som komma skall. Snart ska “alla” kineser ha en bil och det kommer naturligtvis att gynna underleverantörerna. Likaså kommer bilarna alltid att behöva säkerhetsutrustning liksom lampor, fjädrar, däck av något slag, säten, instrumentpaneler etc. Ser man på minst 3 års sikt tror jag starkt på fordonssektorn och spår nog hela branschen en lysande framtid vad det lider. Ett annat fenomen är ju att man byter ut sin bil betydligt oftare idag än för 20 år sedan vilket gör att konsumptionen på utrustning bara ökar. Därför tycker jag att bolag som Autoliv och Trelleborg inom fordonsbranschen ser mycket attraktiva ut. Klart mer attraktivt än att äga ett specifikt bilmärke, såvida det inte är ett kinesikst bolag, typ Geely. Jag tror att merparten av de traditionella bilmärkena från västeuropa kommer att få finna sig i att bli mer av lyxbilsmodeller, i synnerhet på den kinesiska marknaden.
Lycka till!