Det händer mycket kring Volvo de senaste dagarna. Dock verkar det allra tydligaste budskapet från bolaget självt vara att det inte blir någon nyemission och att Leif Johansson ska ta över styrelseordförandeposten. Allt sedan samme man kommenterade sin höga lön och bonus med de numer bevingade orden, “Jag har inte för avsikt att jobba gratis”, har jag tyckt rätt illa om mannen. Icke desto mindre tvivlar jag på hans kompetens. Han har styrt Volvo i många år och gjort det föredömligt. Så ur ett bolagsperspektiv måste han vara den ideala mannen för ordförandeposten.

Utöver detta ser det ut som om bolaget tagit in några större ordrar från både Indien och nu senast Tyskland. Totalt rör det sig om strax under 3000 lastvagnar, men man kan nog vara säker på att det kommer fler ordrar vad det lider. Vill man tjäna stora pengar ska man hitta guldkornen innan de sticker all världens väg, och kanske är det nu man ska hoppa på Volvo-tåget? Den som tror på nyemission bör förstås vänta lite till. För även om bolaget säger att det inte blir någon nyemission så skulle inte jag lita ett ord på det. Handling är det som gäller och vad det än blir lär det komma fram på rapportdagen. Rapportdagen ser onekligen ut att bli ett vägskäl för Volvo, antingen stiger kursen rejält eller så lär den sjunka. Annonserar man en nyemission samtidigt som man visar att orderingången stiger markant och fortsätter att öka kan det dock bli svårt att ens gissa sig till vilken väg kursen tar. Klart är i alla fall att bolaget på 3-5 års sikt är mycket attraktivt värderat, i synnerhet om man betänker att Volvo är en av de mest stabila utdelarna på Large Cap med nästan konstant utdelning om 5% av aktiekursen.