Nya generationens småbarnsföräldrar har klart mer pengar än förr. Många har hunnit att både utbilda sig och göra karriärer innan det blir dags för barn. Detta gör att köpkraften hos småbarnsföräldrar blivit mycket, mycket stark. Något som märks inte minst på utbudet av barnattiraljer av alla de slag från simpla leksaker till barnvagnar.
Själva har vi köpt den dyraste vagnen, dyra leksaker och inte de billigaste kläderna. Allt för att vi vill unna den lilla lite extra. Eller så är det för att stilla våra egna samveten om att vi faktiskt bryr oss om vår dotter. Inte vet jag. Men ett som är säkert är att det finns mängder med pengar att tjäna på småbarnsföräldrarna. Att man inte får ha barnvagn på café och restauranger kommer att vara en lyx som bara få krogar kan unna sig om ett tag. Förmodligen kommer det växa fram betydligt fler barnvänliga alternativ snarare än att de som finns ändrar sig.
Det som förvånar mig mitt i allt detta är hur Brio som är en erkänt bra barnleksakstillverkare inte får verksamheten att gå runt? Kanske är det logistiken och marknadsföringen som det brister i, vad vet jag. Men jag tycker att företaget har alla förutsättningar för att lyckas.
Fisher Price verkar däremot göra väldigt mycket rätt. Bara det faktum att alla deras “låtande” leksaker kan testas i butik gör att de lockar till sig köpare. Ett mycket enkelt men effektivt marknadsföringsknep, och det finns säkert fler som bara väntar på att upptäckas.
Det sägs ju att man ska se is in omgivning vilka trender som kommer att bli stora med tiden och köpa aktier i dessa. Jag som för tillfället jobbar hårt inom “småbarnsbranschen” vill hävda att det finns många trender som pekar mot att vi kommer att spendera mycket, riktigt mycket, snuskigt mycket pengar på våra barn framöver. Kanske gäller det att hitta några bra företag som säljer barnprylar helt enkelt.
Per said:
Hejsan!
Tack för din blogg, läser den dagligen.
Jag tänkte bara fråga hur länge du tror trenden är uppåt kortsiktigt? pengarna förökar sig som kaniner då jag gick all in i odd molly och LundinM och eniro.
Men det måste ju komma en rekyl snart. Nästa vecka?
nilssjoholm said:
Hej Per, Håller med dig om kaninerna. Visst är det roligt att se… inte lika muntert när det rasar dock. Då springer kaninerna bort fortare än de kom. Jag har ingen aning om hur det ska gå i närtid. Man tycker ju att börsen är överköpt och att det måste braka, men frågan är väl om det måste det… Jag tror säkert att vi får lite konsolidering, inväntan på att vinsterna ska komma ifatt värderingarna, inte att värderingarna ska anpassa sig efter vinsterna. Lågkonjunkturen kommer INTE att pågå i fem år till. Att däremot ha tjänat 100% på fem år tycker många vore bra. Således var det inte fel att gå in på börsen och stanna kvar för bra länge sedan. Således tror jag vi har som sämst sidledes och konsolidering framför oss, i annat fall kanske rent av svagt stigande i tre år till… (eller 2.5 år till, upp 3 år ner 2 år, och det vände i oktober 2008). Jag kommer ligga still på börsen, all-in. De bolag du har kommer att ge dig mycket framöver. Sen kan du självklart chansa med korta affärer, som jag gjort också för ett tag sedan, men om kurserna stiger är det MYCKET svårt att tajma väl. Rätt som det är missar man tåget och då tar det emot att hoppa på igen till en högre kurs, och då inser man att tåget fortsätter att åka utan dig… Det är nog det jag är allra mest livrädd för. Odd Molly och Eniro kan jag inte så mycket om, men vad jag vet så har de långt kvar till sina toppnoteringar och säkerligen är potential/risk ganska hög.
Mitt slutgiltiga tips, om du är nervös eller bara tror att börsen ska ner lite framöver: Sälj lite av dina innehav och hoppas på att kunna köpa tillbaka till lite lägre kurs. Alternativt hitta nya aktier för det kapitalet om tåget i de du har lämnar perrongen… Detta är vad jag gör, även då jag kör korta affärer. Jag kliver bara ur med små portioner av mitt innehav. Det jag tjänar, vilket jag gjort varenda gång, plockar jag ut som fickpengar och gör något kul för. Lycka till och tack för att du läser bloggen varje dag.