Nya generationens småbarnsföräldrar har klart mer pengar än förr. Många har hunnit att både utbilda sig och göra karriärer innan det blir dags för barn. Detta gör att köpkraften hos småbarnsföräldrar blivit mycket, mycket stark. Något som märks inte minst på utbudet av barnattiraljer av alla de slag från simpla leksaker till barnvagnar.

Själva har vi köpt den dyraste vagnen, dyra leksaker och inte de billigaste kläderna. Allt för att vi vill unna den lilla lite extra. Eller så är det för att stilla våra egna samveten om att vi faktiskt bryr oss om vår dotter. Inte vet jag. Men ett som är säkert är att det finns mängder med pengar att tjäna på småbarnsföräldrarna. Att man inte får ha barnvagn på café och restauranger kommer att vara en lyx som bara få krogar kan unna sig om ett tag. Förmodligen kommer det växa fram betydligt fler barnvänliga alternativ snarare än att de som finns ändrar sig.

Det som förvånar mig mitt i allt detta är hur Brio som är en erkänt bra barnleksakstillverkare inte får verksamheten att gå runt? Kanske är det logistiken och marknadsföringen som det brister i, vad vet jag. Men jag tycker att företaget har alla förutsättningar för att lyckas.

Fisher Price verkar däremot göra väldigt mycket rätt. Bara det faktum att alla deras “låtande” leksaker kan testas i butik gör att de lockar till sig köpare. Ett mycket enkelt men effektivt marknadsföringsknep, och det finns säkert fler som bara väntar på att upptäckas.

Det sägs ju att man ska se is in omgivning vilka trender som kommer att bli stora med tiden och köpa aktier i dessa. Jag som för tillfället jobbar hårt inom “småbarnsbranschen” vill hävda att det finns många trender som pekar mot att vi kommer att spendera mycket, riktigt mycket, snuskigt mycket pengar på våra barn framöver. Kanske gäller det att hitta några bra företag som säljer barnprylar helt enkelt.