Jag har länge varit förbannad på skivindustrin som tar nästan 200 spänn för en platta musik, oavsett om det är rutten eller bra musik. Jag anser att det är väldigt mycket pengar för en skiva. Många av mina vänner köper dock skivor på löpande band och tycker inte det är anmärkningsvärt dyrt. Personligen får jag dock inte ihop ekvationen. Hur många timmar behöver jag jobba för att ha råd med en skiva som jag sedan lyssnar ungefär 50 timmar på (jag lyssnar igenom skivan några gånger, men sen är det bara de bästa låtarna som spelas)? Svaret är att jag inte har råd att köpa skivor, eller snarare att jag inte prioriterar detta. Att gå på bio är en fantastisk upplevelse och kostar ca 100-lappen. För mer än det dubbla får jag äran att se filmen på min sunkiga hembioanläggning hemma och dessutom så många gånger jag vill. Är den ruskigt bra ser jag den en gång till, men förmodligen inte.

Skivbranchen är en döende bransch i dess nuvarande, form, det har jag alltid hävdat. Den nya unga generationen, som trots allt är de som i högst grad konsumerar den här typen av produkter, har inte råd att betala de hutlösa priserna och är redan inbitna torrentfantaster som inte ser nyttan i att betala dyrt för något du kan ladda hem gratis. Det är istället mamma och pappa som får betala. Vi som är i 30-årsåldern börjar få en bra ekonom nu, men måste samtidigt börja prioritera familjeliv och bebisar. Att som skivbolagen stå och hojta på barikaderna om svikande intäkter och förbannade nätpirater lär inte göra dem rikare.

Några som uppmärksammat vad problematiken verkligen handlar om visar sig vara MTG-ägda Viasat. I en artikel i DN säger kan man läsa följande uttalande från Viasat:

“Den illegala nedladdningen är ett uttryck för ett konsumtionsmönster som alla i vår bransch har varit dåliga på att möta. Jag säger inte att vi på Viasat är så mycket bättre än andra, men vi har bestämt oss för att verkligen satsa på det här”.

Det är precis vad jag också har hävdat och vi börjar se mönster åt detta håll. Det senaste i raden av exempel är Spotify som tillåter att man lyssnar gratis mot att man får höra lite reklam. Vill man kan man betala en lång månadsavgift och få lyssna helt reklamfritt.

Mitt eget bidragande förslag till debatten är att göra musiken gratis på nätet och att nöja sig med vad man kan dra in på artisternas live-framträdanden istället. Möjligen skulle detta åstadkomma en och annan något mindre rik artist. Men alla som någon gång sett MTV Cribbs och inser att till och med de allra minst kända artisterna, sådana som du och jag aldrig har hört talas om, har femton bilar i garaget och ett trevåningshus i Beverly Hills, inser att det knappast går någon nöd för de som lyckas inom musikindustrin.